The Five Senses
Met zijn film The Five Senses wil regisseur Jeremy Podeswa ons eraan herinneren dat onze verbinding met de wereld uit menselijke relaties bestaat. In zijn film brengt hij vijf mogelijke varianten van deze relaties voor het voetlicht. The Five Senses is een vernuftig en met souplesse verteld drama waarin de levens van een aantal bewoners van een appartementengebouw die elkaar aanvankelijk niet kennen met elkaar worden verweven. Podeswa gebruikt de vijf zintuigen als beeldspraken voor de menselijke tekortkomingen van zijn hoofdpersonen. Elk van zijn personages heeft problemen die steeds door een ander zintuig worden verbeeld. Ruth staat voor de tastzin, Rachel vertegenwoordigt het kijken, Robert is gefascineerd door geuren, Rona speelt het zintuig van de smaak en Richard is een oogarts die niet voor het zien, maar voor het gehoor staat. Hij wordt namelijk doof en legt daarom, voordat hij definitief niets meer kan horen, een bibliotheek van geluiden aan. Het verhaal speelt zich af gedurende drie intens beleefde dagen en nachten, nadat in het park een klein meisje is verdwenen en de onrust hierover de bewoners noodgedwongen met elkaar in contact brengt. Jeremy Podeswa ziet zijn film, die tevens een zeer realistisch beeld van het moderne stedelijke leven geeft, als een reis van eenzaamheid naar een gezamenlijke intimiteit, wat volgens hem geen gemakkelijk reisdoel is, maar wel zeer de moeite waard.