Na een verblijf van vijftien jaar in het noorden van Italië keert een Siciliaan, Silvestro, terug naar Messina, waar hij wordt geconfronteerd met de nog immer aanwezige armoede. In de trein naar Catania, een stad op Sicilië, ontmoet Silvestro een man die zich gevestigd heeft in het noord-Italiaanse Bologna en die hem zijn levensfilosofietjes vertelt. De treinrit wordt voor de kijker opgeroepen door beelden van zeegezichten uit het treinraam. Uiteindelijk ontmoet Silvestro zijn moeder, die hij al die tijd niet gesproken heeft. Hij ondervraagt haar onder meer over zijn vader, die het huis al lang verlaten heeft. In deze relatief korte speelfilm, misschien wel hun meest 'toegankelijke', hebben filmveteranen Jean-Marie Straub en Danièle Huillet zich laten inspireren door de in fascistisch Italië verboden roman Conversazione a Sicilia van Elio Vittorini uit 1939. Het regisseursteam maakte gebruik van acteurs die hetzelfde verhaal een jaar eerder als toneelstuk hebben uitgevoerd. De levendige, soms grappige, soms pathetische dialogen geven de film veel vaart. Het camerawerk is van William Lubtchansky, die het beeld van meer dan zestig speelfilms bepaalde, waaronder veel werk van Jean-Luc Godard en Jacques Rivette. De 'documentaire' benadering van het verhaal, de nauwgezette dramaturgie en de fraaie kadrering dragen alle bij aan deze ingehouden zwart-witfilm, die een grote expressiviteit in zich bergt.