Freak Weather
Freak Weather stelt de vraag in hoeverre een vrouw medeplichtig is aan haar eigen mishandeling. De film begint als Penny (Jacqueline McKenzie) door haar vriendje haar huis wordt uitgesmeten. Het is de dag dat ze actie zal ondernemen tegen de man die haar mishandelt, maar daar is zich op dat moment nog niet van bewust. Ze denkt dat ze het hem naar de zin maakt door het thuis gezellig te maken, voor de kinderen te zorgen, zijn klusjes op te knappen, de hond 'weg' te doen. Maar deze dag verprutst ze het allemaal. Voor Penny moet alles eerst erger worden voordat het beter kan worden. Freak Weather is een ogenschijnlijk klein verhaal, maar Penny's pogingen om haar pijn en angst te ontkennen zijn groots. Haar oplossing is: niets meer voelen. Als ze gewoon ophoudt met iets te voelen zal ook de angst ophouden. Ze probeert de hond in het ziekenhuis een spuitje te laten geven, het eerste idee dat in haar opkomt. Zo heeft ze wel meer groteske invallen, en ze is verbaasd wanneer iemand haar erop wijst dat er ook andere manieren zijn. Haar in veel opzichten vroegwijze zoontje is het enige dat haar enigszins van de rand van de afgrond houdt, ook al geeft ze hem de schuld van alles wat fout gaat. In Freak Weather, een film die soms vol surrealistische poëzie zit, schetst Kuryla een personage dat in veel opzichten een borderline-syndroom lijkt te hebben en bijna onuitstaanbaar is, maar tegelijk intrigerend in de manier waarop ze in haar wanhoop naar verlossing zoekt.