The Last Days of Disco
The Last Days of Disco past in de hedendaagse retro-trend. Waar Todd Haynes de periode van de Glam Rock evoceert in zijn campy Velvet Goldmine (zie aldaar), keert Stillman in zijn meer traditionele, nostalgische film terug naar het begin van de jaren tachtig. In de laatste maanden van het discotijdperk wordt een populaire dansclub het centrum van het nachtleven voor een groep jongeren die net in Manhattan zijn gearriveerd. Ze zijn pas afgestudeerd en proberen een weg te vinden in hun soms verwarrende levens. De knappe, ietwat gereserveerde Alice (Chloe Sevigny) en de extraverte, oogverblindende Charlotte (Kate Beckinsale) leven van een mager salaris van een uitgeverij en zijn gedwongen hun overvolle appartement te delen met Holly. In de dansclub ontmoeten ze Jimmy, die mensen werft voor de disco, en de knappe advocaat Tom, beiden voormalige universiteitsvrienden van Des, mede-eigenaar van de club.Na Metropolitan en Barcelona, films over het tijdperk waarin het sociale leven nog in groepsverband operereerde, is The Last Days of Disco de laatste film in Stillmans drie 'komedies van het nachtleven'. Zijn films worden bevolkt door enigszinse besmuikte jongelui die nochtans grappige en intelligente gesprekken voeren. Veelgeprezen in deze film zijn de cast (allemaal jonge en rijzende acteurs en actrices), de art-direction, de kostuums en de fabuleuze soundtrack (29 klassieke discostampers), wat allemaal bijdraagt aan de weelderige verbeelding van het tijdperk.