Speedy Boys
Op het groene vers gemaaide gras worstelen prachtige naakte jongens. Een Italiaans buiten ademt de geur van avontuur. Met lippenstift en vol seksueel verlangen wordt een zonovergoten lichaam geschilderd. James Herbert heeft na zijn debuut Scars zijn experimentele stijl nog wat aangescherpt en dat heeft geresulteerd in een romantisch-impressionistisch meesterwerk. Zijn gebruik van weloverwogen bewegingen, botsende nevenschikkingen en doordringende, intieme verhaallijnen brengt bij de toeschouwer een gevoeligheid teweeg die hem rijp maakt voor een intens sensuele relatie met niet alleen de personages, maar ook de vormelementen van de film.De twee hoofdpersonen, Carter en Andy, zijn knappe jonge Amerikanen die de zomer doorbrengen in Italië. Ze doden de tijd door van hun appartement in de stad naar de schilderacademie buiten de stad te fietsen, en weer terug. Ondertussen lonken ze naar de stoet Italiaanse schoonheden die ze tegenkomen.Op onconventionele manier maakt Herbert van zijn personages exotische muzen, die ieder tafereel waarin ze verschijnen ongemerkt vervullen van hun sensualiteit. Dialogen zijn spaarzaam en meer een formeel dan een narratief element. Herbert gebruikt ze om momenten van verbale intimiteit tot stand te brengen die de naaktheid van de personages benadrukt. Met prachtige kleurenfotografie, extreme lenzen, superieure montage en briljant geluid heeft Herbert een intense zinnelijke ervaring tot stand gebracht. (Shari Frilot - Sundance Festival Catalogue)