Silmande tourbillon
Twee broers, de rijke Libanese handelaars Yacine en Amoudé Jabert, hebben hun handeltje in de bar van Mademoiselle Edith in Burkina Faso. Hun moeder droomt van een terugkeer naar Libanon, maar de jongste zoon, Amoudé, heeft al een kind bij zijn Afrikaanse vriendin Fati, en de corrupte Yacine ziet met smokkelen, liegen en bedriegen zijn winst groeien. Hij levert illegale import-exportdiensten aan de hoogste echelons van het land en krijgt daarvoor in ruil de controle over de meest lucratieve grondstoffenmarkt in het land, waarmee hij de Afrikaanse competitie de wind uit de zeilen kan nemen. De broers vervallen van kwaad tot erger. Wanneer Amoudé met een auto-ongeluk per ongeluk een kind doodt, slaagt Yacine erin hem buiten de gevangenis te houden. Ondertussen worden Fati en 'Who Cares', een Afrikaanse informant voor de broers, uitgestoten vanwege hun liaison met de broers. De moraal van het verhaal ligt in het ongrijpbare, kaftloze boek dat 'Who Cares' aan het begin van de film verliest en op het einde terugvindt: De Verklaring van de Rechten van de Mens.Silmande Tourbillon is een van de meest indrukwekkende films die afgelopen jaar in Afrika zijn gemaakt. Het is een modern stadsdrama (de maker noemt het een dramatische komedie) waarin een onopgesmukt en wellicht controversieel beeld wordt gegeven van de betrokkenheid van een Libanees gezin bij de economische en sociale corruptie in Burkina Faso.