Midnight
Na Terra Estrangeira (1995) is Midnight een hernieuwde samenwerking tussen Daniela Thomas en Walter Salles. Een jonge man die weigert om de eeuwwisseling in de gevangenis door te brengen, zal zijn beste vriend moeten vermoorden om zijn vrijheid terug te krijgen. Een jonge vrouw die plotseling in de steek is gelaten door de man van wie ze hield, wil zelfmoord plegen. Deze twee mensen vinden elkaar op het dak van een gebouw dat uitzicht biedt over de Copacabana, het strand van Rio de Janeiro. Beiden weigeren zich neer te leggen bij hun huidige situatie. Op de laatste avond van het millennium zullen ze een nieuw leven moeten vinden.Midnight gebruikt de adembenemende schoonheid en verstikkende ellende van Rio als toepasselijk decor voor een dynamisch en romantisch liefdesverhaal. Tegelijkertijd gaat de film over de nog steeds groeiende kloof tussen arm en rijk, Noord en Zuid. In Brazilië zijn opeenvolgende generaties eraan gewend geraakt om op school te horen dat hun land het land van de toekomst is. Het nieuwe millennium confronteert hen met dit beloofde land, dat geen beloofd land is.De film is gemaakt in het kader van 2000 vu par..., een serie films over de stand van zaken aan de vooravond van het nieuwe millennium, geïnitieerd door La Sept/ARTE. Zie ook Don McKellars Last Night, Hal Hartley's Book of Life, Tsai Ming-liangs The Hole, Albaladejo's The First Night of My Life en Abderrahmane Sissako's La vie sur terre.