Lulu on the Bridge
Lulu on the Bridge is de eerste solofilm van schrijver Paul Auster. Hij kreeg de smaak van het regisseren te pakken toen hij als scenarioschrijver van Smoke en Blue in the Face wegens ziekte van Wayne Wang op de regiestoel terechtkwam. De producenten en een groot deel van de cast van Smoke wilden graag met Auster werken, dus ook in Lulu on the Bridge verschijnen Harvey Keitel, Victor Argo, Harold Perinneau en zelfs in een flits Stockard Channing ten tonele.Izzy Maurer (Keitel) is een jazz-saxofonist wiens leven van de ene dag op de andere totaal verandert als hij in een New-Yorkse nachtclub door een verdwaalde kogel geraakt wordt. Na zijn herstel vindt hij per toeval een lijk. In de tas van de vermoorde man bevindt zich een zakdoek met een telefoonnummer en een mysterieuze steen. Het nummer leidt hem naar de jonge actrice Celia Burns. Onder invloed van de magische steen worden ze op slag verliefd. Als Celia wordt gecast voor de rol van Lulu in een remake van De doos van Pandora scheiden hun wegen voor - denken ze - een paar dagen. Maar de steen is gewild: Izzy wordt ontvoerd en ondervraagd door de duistere Dr. Van Horn. Zo begint een reis naar het binnenste van de doos van Pandora in Izzy's ziel.Austers centrale thema's, toeval en isolement, vinden in Lulu on the Bridge een ontroerende vorm, geholpen door fraai camerawerk van Sakharov en een mooie muziekscore van Graeme Revell.