Le nain rouge
Een fraaie synopsis: 'De afdaling naar de hel van een kleine man die zijn verrukkelijk instrument van mannelijkheid zal gebruiken om zichzelf te verheffen in de wereld der grote mensen. Alleen kinderen, op een mooie zomerdag, zullen door deze overvloed aan lichtzinnigheid heen, voelen dat een van hen zich tussen de andere mensen heeft gevoegd.'Dertiger Lucien Lhotte (Jean-Yves Thual) werkt als bediende in een ouderwets advocatenkantoor. Hij is als dwerg vaak slachtoffer van pesterijen van zijn collega's en krijgt de scheldbrieven in echtscheidingszaken op zijn bureau. Hij is er niet in geslaagd een vrouw te vinden. Troost in zijn grauwe bestaan vindt hij in het circus, waar het meisje Isis trapezewerkster is. Tijdens een bezoek aan barones Paola Bendoni (Anita Ekberg), een klant die voor de zoveelste keer in scheiding ligt, valt hij voor haar charmes, ontdekt de genoegens van seks en tegelijk de voordelen van zijn eigen extravagantie. Maar wanneer de barones toch voor haar echtgenoot kiest, lopen de zaken uit de hand. Er rest hem, en overigens ook de echtgenoot, nog maar één vluchtweg: het circus. Daar krijgt hij - hij is immers dwerg - werk als clown.De door cameraman Danny Elsen in een helder zwart-wit gefotografeerde film is losjes gebaseerd op een kort verhaal van Michel Tournier. Alleen al vanwege Anita Ekberg en de grote rol van het circus roept Le nain rouge herinneringen op aan het werk van Fellini.