El evangelio de las Maravillas
Het verhaal dat de nestor van de Mexicaanse film, Arturo Ripstein, ons in El evangelio de las maravillas voorschotelt, is naar verluidt gebaseerd op ware gebeurtenissen uit de jaren zeventig, maar past geheel in de eschatologische sfeer van het eind van het millennium. Ripsteins even ambitieuze als hallucinerende film speelt zich af in het heden, maar heeft een bevreemdend, bijna middeleeuwse toon. De film draait om een sekte, Nieuw Jerusalem, die bestaat uit een bizarre verzameling uitgestotenen, randfiguren en religieuze gekken. Aan de poort van het tentenkamp staat een officier met enige soldaten, onder wie een neef die alle tekenen van homoseksualiteit vertoont. Binnen prediken Mama Dorita (filmlegende Katy Jurado) en haar aan oude Hollywood-films verslaafde echtgenoot Papa Basilio (Buñuel-veteraan Francesco Rabal) het geloof. De cult-rituelen lijken een bizarre combinatie van katholieke processies, Derde-Wereld-decadentie en cinematografisch melodrama. De sekteleden belijden het met overgave. Wanneer de zieke Mama Dorita haar troon afstaat aan de aan Nintendo verslaafde tiener Tomasa, worden de regels van de groep radicaal op hun kop gezet. Als een bijenkoningin roept Tomasa de mannen bij zich.De schitterende aankleding van Ripsteins hypnotiserende film en het even bizarre als humoristische scenario geven je het gevoel dat je zelf lid bent geweest van deze merkwaardige club.