Black Cat, White Cat
Grga Patic, zigeunerbaas en vuilnismagnaat, en Zarije, trotse eigenaar van een cementfabriek, zijn sinds jaar en dag de beste vrienden. Zarije's zoon, Matko, is een lanterfanter die niet wil deugen. Hij vraagt Grga geld voor een handel in petroleum op de zwarte markt en vraagt vervolgens Dadan Karambolo, de drugsverslaafde koning van de zigeunergangsters, om met hem mee te doen. Op de nacht dat de trein met petroleum arriveert, wordt Matko bewusteloos geslagen. Als hij weer bijkomt, is de trein nergens meer te bespeuren. Matko heeft niet in de gaten dat hij is bedrogen door Dadan, die nu bovendien 'ter compensatie' eist dat Matko's zoon Zare met Dadans zuster trouwt. Zare is echter tot over zijn oren verliefd op het beeldschone, impulsieve barmeisje Ida...Met de langverwachte opvolger van Kusturica's Palm-winnaar, het politiek beladen Underground, keert de regisseur terug naar de wereld van de zigeuners uit Time of the Gypsies, mensen van wie Kusturica overduidelijk veel houdt, met al hun grote emoties en licht ontvlambare reacties. In een prachtige setting aan de oever van de Donau en ondersteund door meeslepende muziek, werkt de film langzaam toe naar de hilarische bruiloft. De show wordt gestolen door de fantastische Todorovic in de rol van de manische boef Dadan, al doet de rest van de veelal non-professionele cast weinig voor hem onder. Black Cat, White Cat is Kusturica's grappigste en zeker ook meest toegankelijke film tot op heden.