Waco: the Rules of Engagement
Hoe extreem wreedheid ook verbeeld kan worden, weinig beelden zijn zo effectief en schokkend als de beelden waar 'live' onder staat. Live from Waco, Texas, stond er in april 1993 dag in dag uit op miljoenen televisieschermen. Maar zagen we wel wat er te zien was? Nee, zelfs niet bij benadering, zo blijkt uit Waco: the Rules of Engagement, een film die het genre 'onderzoeks-documentaire' op een geheel nieuw en hoog plan brengt.Het door de media en de Amerikaanse overheidsorganisaties (Feds) verspreide verhaal dat een gekke sekte-leider zijn slaafse volgelingen had opgezweept tot collectieve zelfmoord, wordt door de hardnekkige William Gazecki totaal bijgesteld. In een minutieus uitgevoerd onderzoek maakt hij duidelijk dat de Feds de religieuze gemeenschap van David Koresh willens en wetens met de grond gelijk hebben willen maken, ondanks de vele mogelijkheden tot een vreedzame afwikkeling van het conflict. Toen de helse machine eenmaal in beweging was viel hij niet meer te stoppen, met name omdat de Feds helemaal niet van plan waren om te stoppen.Gazecki heeft een onvoorstelbare hoeveelheid visueel bewijsmateriaal verzameld om de verklaringen van de Feds te weerleggen. Vooral de home-video opnamen van de sekte zelf (onder andere van de gewonde leider) en de infrarood-luchtopnamen die tijdens de feitelijke bestorming werden gemaakt, tonen hoe wreed en onverschillig een groot overheidsapparaat dat wordt gesteund door de media over een groepje uitzonderingen kan heenwalsen. (GjZ)