Traveller from the South
De debuutfilm van Parviz Shahbazi, die eerder het verhaal schreef voor Panahi's The White Balloon, draait net als Panahi's film en vele andere Iraanse producties, rond een kind. Reza, een jongen van een jaar of twaalf, reist vanuit het zuiden van Iran naar de hoofdstad Teheran om een tante te bezoeken. Op zijn reis komt hij een oude mevrouw tegen die op weg is naar het vliegveld voor een reis naar Europa, maar onderweg van haar geld en juwelen is beroofd. Reza helpt haar de gestolen waar terug te krijgen en staat erop haar naar het vliegveld te begeleiden - hij heeft nu eenmaal besloten dat het lot van de mevrouw afhankelijk is van zijn goede wil. Zij krijgt echter een lichte hartaanval en moet naar het ziekenhuis. Reza komt daardoor te laat bij zijn tante aan, die zonder hem naar een vakantie-adres is vertrokken. Reza wil de nacht in een hotel doorbrengen, maar omdat hij niet over de juiste papieren beschikt, wordt hem de toegang geweigerd. Hij keert terug naar het ziekenhuis en besteedt de volgende dag aan het inzamelen van geld voor de operatie van de oude mevrouw.Het portret van de Iraanse samenleving dat Traveller From the South schetst, is dat van een snel geïrriteerde en wat koude bureaucratie, die echter uiteindelijk wel degelijk warme en zorgzame mensen blijkt te huisvesten. De film wordt met verve gedragen door de jonge acteur Reza Moghadam, die met onstuitbare energie alle hindernissen op zijn weg weet te slechten.