The Ugly
Virtuoze debuutfilm waarin de jonge Nieuw-Zeelandse regisseur Scott Reynolds erin geslaagd is de onaangename spanning van een horror-thriller te verbinden met de al wat meer aangename angstige spanning van een psycho-thriller. Hoofdpersoon is de serie-moordenaar Simon. Hij brengt al vijf jaar door in de kliniek van de sinistere dokter Marlowe (een rol van Roy Ward, een Nieuw-Zeelandse acteur die in vele Nederlandse films meespeelde, waaronder Modern Crimes van Alejandro Agresti). Marlowe beschouwt Simon als levensgevaarlijk en ongeneeslijk. Simon zelf claimt genezen te zijn en krijgt vanwege zijn recht op een second opinion bezoek van de mooie en intelligente psychiater Karen. Karen lijkt aanvankelijk de kant van Simon te kiezen, maar ontdekt dan dat ze gaandeweg in de macht is gekomen van de in Simon nog immer actieve bloeddorstige demonen.Vooral in de uitbeelding van de macabere, zwart bloed spuitende demonen is Reynolds erin geslaagd zijn film een origineel uiterlijk en een grote spanning te geven. De film kiest regelmatig het perspectief van de wrede waanwereld van Simon. Via flashbacks beleeft hij keer op keer zijn beestachtige misdaden en in zijn visioenen worden zijn destructieve driften angstig concreet. Reynolds is duidelijk een gepassioneerd liefhebber van regisseurs van het kaliber van Stanley Kubrick, Martin Scorsese en Alfred Hitchcock, maar ook van een brutale vernieuwer van het horror-genre als Sam Raimi. (GjZ)