The Hanging Garden
De debuterende regisseur Fitzgerald, afkomstig uit het Canadese Halifax, maakte met The Hanging Garden een coming-of-age film waarin heden en verleden in een prachtig gefotografeerde, magisch-fantastische vorm samenkomen. Het is een geslaagde combinatie van bijzonder originele, vaak surrealistische filmkunst en een sterk emotioneel drama over de problemen van een homoseksuele jongeman die voor het eerst zijn ouderlijk huis in Nova Scotia weer bezoekt.Sweet Williams keert naar huis terug ter ere van het huwelijk van zijn stoere zuster Rosemary (een prachtige rol van de Australische actrice Kerry Fox) en Fletcher, een vriend van Sweet uit zijn tienerjaren. Sweet is duidelijk niet op zijn gemak tijdens de hereniging met zijn tirannieke vader en moeder. De pijnlijke herinneringen uit zijn jeugd komen opnieuw tot leven als Sweet oog in oog komt te staan met de geest van de tiener die hij was. In een lange flashback wordt de vijftienjarige en veel te dikke Sweet door zijn seniele grootmoeder betrapt wanneer hij met Fletcher in de achtertuin aan het foezelen is. Zijn moeder besluit dat hij genezing behoeft en huurt iemand in om hem in de heteroliefde in te wijden. In de tegenwoordige tijd stapelen de problemen zich ondertussen ook op. Sweet is de enige die in tien jaar tijd veranderd lijkt en de mooie Fletcher heeft nog steeds een oogje op hem.