The Atrocity Exhibition
Een ambitieuze, zeer Amerikaanse variant op de wrede kunstfilm waarin de stijlen van de klassieke science-fiction, de meer verstilde experimentele film, de betere speelfilm en het politieke filmessay worden verbonden. De film is gebaseerd op een vernieuwend en provocerend boek van de fameuze Engelse schrijver J.G. Ballard (een van zijn boeken vormde ook de basis van Cronenbergs Crash). De verfilming is niet minder vernieuwend dan het boek. Om recht te doen aan de essayistisch-experimentele elementen in het boek werd in de film gebruik gemaakt van zeer bijzonder found-footagemateriaal. Slachtoffers van radio-activiteit, verkeersdoden en de mythische moord op een president larderen de dramatische vertelling. Het verhaal gaat over een dokter in een niet met name genoemd instituut. Zoals de personages van Kafka op Het Kantoor werken, zo werkt deze wetenschapper in Het Instituut. Hij doet onderzoek naar de werking van de hersenen zoals die zich onder extreme omstandigheden als oorlog en marteling gedragen. De wetenschapper wordt krankzinnig bij het zien van de verschrikkingen die de mensen elkaar hebben aangedaan en vooral van de manier waarop die verschikkingen in de media worden verbeeld.Deze bijzondere film poogt niet alleen een science-fiction-achtig beeld op te roepen van een naargeestige nabije toekomst, maar probeert als het ware ook zijn vorm al een soort toekomstkunst te laten zijn. (GjZ)