Testimone a rischio
Piero, een handelsreiziger, rijdt door het ruige platteland van Sicilië wanneer hij getuige is van een mafia-moord. Hij rapporteert onmiddellijk wat hij heeft gezien, maar zijn eerlijkheid en plichtsbesef worden niet beloond, integendeel: hij komt met zijn gezin in een speciaal politie-beschermingsprogramma terecht. Pietro's vreedzame, alledaagse bestaan is volledig verstoord. Hij moet met de regelmaat van de klok van schuilplaats veranderen, hij verliest zijn baan, de relatie met zijn vrouw komt op gespannen voet te staan en hij raakt in een depressie. Wanneer een gearresteerde mafioso besluit voor de staat te getuigen, wordt Piero's getuigenis van het ene op het andere moment tweederangs. Hij raakt zijn politiebescherming kwijt, ondanks de inspanningen van agent Sandro die zijn 'beschermengel' was geworden. Uiteindelijk legt hij tijdens het proces zijn getuigenis af en krijgt een nieuwe identiteit en een baan in het buitenland. Maar zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.Testimone a rischio behandelt de typisch Italiaanse actuele thematiek van de oppassende burger die keer op keer wordt gefrustreerd in zijn pogingen iets tegen de gewelddadige, ongerijmde uitingen uit mafia-kringen te ondernemen. Het is een vlotte, onsentimentele speelfilm die er goed in slaagt de kijker mee te slepen in de wrange gebeurtenissen.