Peeping Tom
Een van de drie klassieke sleutelfilms binnen dit programma. Peeping Tom sloeg in 1960 in Engeland in als een komeet uit een ander melkwegstelsel; de critici maakten om het hardst hun walging en afgrijzen kenbaar. De film werd volledig afgeslacht, verdween per ommegaande uit de bioscoop en de carrière van Michael Powell was gebroken. Pas twee decennia later werd de film dankzij Martin Scorsese uit de vergetelheid gered en kreeg Powell eindelijk erkenning voor zijn visionaire en cruciale film. Scorsese noemde het de beste film over filmmaken aller tijden, omdat hij de natuurlijke agressie van het filmmaken blootlegt en laat zien hoe de camera zijn onderwerpen verkracht.De film vertelt het gruwelijke verhaal van de jonge, zwaar getraumatiseerde fotograaf Mark Lewis (fenomenaal gestalte gegeven door Karlheinz Böhm), die in zijn jeugd door zijn vader, een bioloog die onderzoek deed naar de fundamenten van angst, werd misbruikt voor wetenschappelijke experimenten. Met de mentaliteit van een kamparts werd de jonge Mark regelmatig uit zijn slaap gehaald en de stuipen of het lijf gejaagd, waarna zijn van angst vertrokken gezicht door zijn vader werd gefilmd. Mark kan zijn ervaringen alleen maar verwerken door zijn vader in gruwelijkheid te overtreffen: hij begint vrouwen te vermoorden en legt hun angstige doodsstrijd op film vast. Peeping Tom is de ultieme film over filmisch misbruik en voyeurisme, die op een extreme manier de mechanismen blootlegt die in wezen in alle films besloten liggen. (GjZ)