Nil by Mouth
'Een landschap', zo beschreef Sight and Sound het gelaat van Ray Winstone die de hoofdrol van Ray speelt in Gary Oldmans regiedebuut Nil by Mouth. Een landschap waarin zich de verveelde gewelddadigheid van de grijze flatgebouwenvlakte van zuidoost-ÉLonden weerspiegelt. In de openingsscène zien we dat 'landschap' in close-up als Ray aan de bar een rondje bestelt. Hij en zijn vriendje Mark charteren Billy, het aan heroïne verslaafde broertje van Ray's vrouw Valerie, voor een louche zaakje. Hun plan slaagt en om dat te vieren, gaan ze een avond ruig stappen: drinken, gokken, naar een striptent en nog meer drinken. De volgende ochtend verdenkt Ray Billy ervan drugs van hem te hebben gestolen en ramt hem in elkaar. Billy weigert toe te geven. Als zijn moeder niet meer in staat is zijn verslaving te financieren, breekt Billy bij Valerie en Ray in. Valerie heeft genoeg van het gewelddadige gedrag van Ray en zijn milieu. Toch kan ze hem niet verlaten. Zelfs niet als hij, omdat hij denkt dat ze hem ontrouw is, haar in elkaar slaat en ze een miskraam krijgt.Nil by Mouth mag gezien worden als een autobiografische film, waarin het dochtertje van Ray en Valerie voor de jonge Oldman staat. Oldman vertelt zijn grimmige verhaal met veel affectie en humor en zonder te moraliseren. Dat maakt Nil by Mouth tot een verontrustende, zij het uiteindelijk hoopgevende film. Oldman vraagt en krijgt veel van zijn acteurs, van wie Kathy Burke (de heroïsche, volhardende huisvrouw Valerie) de prijs voor de beste actrice in Cannes kreeg.