Men With Guns (Skogland)
De jonge vrouwelijke regisseuse Kari Skogland gaat in deze film het gevecht aan met de onverwoestbare clichés van een typische macho-cinema: de moderne gangsterfilm. Zoals het dit genre betaamt, gaat ook deze film over een uit de hand gelopen rip-deal. Twee kleine criminelen, Eddie & Lucas, willen een grote klapper maken, maar verslikken zich hevig in het kaliber van de tegenstanders. Ze worden gekleineerd en verkracht. Dat maakt een hels vuur in hen wakker. Ze schaffen wapens aan (worden Men with Guns) en nemen op een gruwelijke manier wraak. Hun fout is dat ze een koffer met cocaïne van de lokale misdaadkoning Burke stelen. Daarmee tekenen ze hun testament. Hun dood is zeker, alleen de manier waarop is nog een vraagteken.De film is de overtreffende trap binnen de zogenaamde beweging van de Nouvelle Violence. Hij is smeriger, ranziger en gewelddadiger dan alles hiervoor. Het is Tarantino zonder ironie, zelfs zonder cynisme; hij biedt rechttoe rechtaan, vuil en hysterisch geweld. Juist omdat Skogland zich als vrouw aan dit mannengenre waagde en omdat het haar eerste film is met vuurwapengeweld, heeft ze extra zorg besteed aan het realistische gehalte van de schietpartijen. Ze wilde geen filmische, maar echt dodelijke effecten. Ze wilde dat de kogels de toeschouwers om de oren vlogen en het bloed van het scherm droop. (GjZ)