Me and My Brother
Reden om deze oude film opnieuw te vertonen is de door Robert Frank nieuw gemonteerde versie en een gloednieuwe print.Me and My Brother is wellicht Robert Franks meest complexe film. Zwart-wit en kleur, split-screen, niet-synchroon geluid, voice-over, een verbrokkelde chronologie en vele andere cinematografische middelen worden gebruikt om een zowel fictief als documentair verhaal te vertellen. De film portretteert Julius Orlovsky, de door een catatonische toeval getroffen broer van de dichter Peter Orlovsky, en lijkt in eerste instantie te gaan over een geestelijke handicap en de reactie van de samenleving hierop. Maar de film is tevens een onderzoek naar de complexe relatie tussen film en waarheid, voyeurisme, de parallellen tussen acteren en sociaal gedrag en het gebruik van filmische middelen om een waarheidsillusie te creëren.Na jaren in een ziekenhuis te zijn verzorgd, woont Julius Orlovsky nu bij zijn broer Peter, die op dat moment samenwoont met Allen Ginsberg. De film bevat scènes van Julius aan het werk, wandelend door New York, en starend naar dollarbiljetjes. Veel mensen begrijpen Julius' toestand niet. Robert Frank stelt vragen over zijn rol als filmmaker en zijn pogingen Julius' toestand te begrijpen. (Paul Roth)