Le bassin de JW
Niet voor het eerst leidt Jo+M+o César Monteiro ons zijn zeer persoonlijke wereld binnen door middel van een fragment uit de 'wereldliteratuur'. Le bassin de JW opent met een opvoering van August Strindbergs toneelstuk Inferno. Monteiro's alter ego Jo+M+o de Deus (Jan van God) speelt Lucifer, zijn tegenspeler Henrique speelt de God die in Strindbergs verhaal de mensen geschapen heeft om zich te vermaken over hun oorlogen en ijdelheden. De Deus is tevens de regisseur van het stuk en Henrique is een avontuurlijk zeeman die in het heupwiegen van John Wayne de goddelijkheid zelve vertegenwoordigd ziet. Zijn fascinatie voor deze western-held leidt hem richting Noordpool. Wanneer De Deus Henrique voorstelt aan de schrijver God die besluit een scenario te schrijven waarin de twee mannen een andere mythische figuur, Ariane (symbool van de vrijheid), ontmoeten, gaan de handschoenen van de twee rivalen uit. Ariane is de inzet van hun gesprekken terwijl ze de stad doorkruisen.Monteiro speelt een spel met onze opvattingen over God en Lucifer. Zowel in de wereld van het toneel als in het echte leven waarin zijn hoofdpersonen zich bevinden, voert de dubbelregisseur ons als een ware beeldenbestormer langs de heiligste ideeën van de westerse beschaving. Met veel gevoel voor humor en ironie tovert hij ons een wereld voor waarin God uiteindelijk de enige is die zijn vrijheid kan uitbuiten; de restjes zijn voor de mensheid.