In the Company of Men
In the Company of Men is bepaald niet de minst wrede film in het programma, maar er vloeit geen druppel bloed. De film bevat geen fysiek geweld, maar er wordt een ware psychologische oorlog gevoerd met de meest vuile en achterbakse middelen. Chad en Howard zijn beiden manager. Howard is net iets hoger in de organisatie, maar Chad is hem in veel opzichten de baas. Als ze voor een periode van zes weken worden uitgezonden naar een vestiging in een saaie provinciestad, besluiten ze op initiatief van Chad een gemeen spel te spelen met een willekeurige vrouw, om zo hun verblijf wat minder saai te maken en zich te wreken op de vrouw in het algemeen. Howard is door zijn vriendin verlaten en Chad doet hem geloven dat als hij een vrouw een lelijke hak kan zetten, hij zich een stuk beter zal voelen. Als slachtoffer kiezen ze een dove typiste die zeker geen partij zal zijn in hun verbale strijd. Ze nemen zich voor haar ieder apart te versieren en haar vervolgens te dumpen. Ze verwachten dat de vrouw dan wel rijp voor zelfmoord zal zijn. De film heeft nog een volgende wrede draai als blijkt dat de heren ook een verraderlijk spel met elkaar spelen.De theaterachtergrond van LaBute is goed voelbaar in de heldere structurering van het verhaal en de sarcastische en uiterst effectieve dialogen. Verbaal en figuurlijk scheuren mensen elkaar hier aan stukken, maar ze blijven er bij glimlachen, hun haar blijft onberispelijk en er komt geen spatje op hun hagelwitte overhemd. (GjZ)