Graveyard of Dreams
Vervuld van idealisme en grootse patriottische gevoelens, namen vele Georgische kunstenaars en intellectuelen deel aan de oorlog tegen de rebellerende provincie Abchaziƫ. Onder hen bevond zich ook de bekende Georgische acteur Levan Abashidze. Net als veel van zijn kameraden miste hij de noodzakelijke training en had slechts uitermate vage noties over deze oorlog. Hij zou dan ook al snel een slachtoffer worden in deze zinloze strijd.Graveyard of Dreams is een semi-documentaire kroniek van deze gebeurtenissen, opgedragen aan deze generatie mannen en kunstenaars, aan het kerkhof dat het einde markeerde van hun dromen en hun misplaatste idealisme. Het is een in vele opzichten opmerkelijke film. Giorgi Chaindrava, de regisseur en producent, was bij aanvang van de film minister van Abchazische Zaken. De 'acteurs' spelen zichzelf of, preciezer geformuleerd, ze leven in dit absurde spel genaamd 'oorlog'. De werkelijkheid waarop de film is gebaseerd had tevens de dood van sommige acteurs tot gevolg: de kruisjes in de aftiteling markeren de namen van de medewerkers die in de oorlog zijn omgekomen.Een extra reden voor het festival om deze film te vertonen is dat de broer van de bekende Rotterdams-Georgische filmmaker Tato Kotetischvili (1959-1997), die zelf vorig jaar op te jonge leeftijd kwam te overlijden, een van de medestrijders was in deze oorlog en sneuvelde.