Faraw! Une mère des sables
Armoede beheerst het stoffige, uit klei opgetrokken dorpje waarin Faraw! Une mère des sables zich afspeelt. Zamiatou heeft nog minder te besteden dan de andere dorpelingen. Haar gezin bestaat uit twee ruziënde zoontjes en een depressieve tienerdochter, Hareyrata. Haar echtgenoot werd valselijk beschuldigd van verduistering en is fysiek en mentaal gebroken uit gevangenschap teruggekeerd. Zamiatou is tot ongeveer alles bereid om haar familie te onderhouden, maar ze wil niet dat haar beeldschone dochter bij de rijke buitenlanders gaat werken. Ten einde raad bezoekt ze een oude liefde, die haar een ezel en een waterzak cadeau doet, waarmee ze in de woestijn water gaat verkopen.Het prachtig gefotografeerde Faraw! Une mère des sables levert een venijnig commentaar op de wijdverspreide overheidscorruptie en de gevolgen daarvan voor de bevolking. Het overweldigende zand- en rotslandschap functioneert als een spiegel van de onversaagdheid van de heldin (vertolkt door Aminata Ousmane). De prachtige muziekscore van Harouna Barry en Ibrahim Dicko ondersteunen het gevoel van tijdloosheid van het leven in de woestijn waar de voorbijtrekkende kamelenkaravanen en dagelijks bezigheden als het houwen van steen het ritme bepalen.