Der Tag des Malers
Werner Nekes: 'Der Tag des Malers gaat over de blik van de schilder op zijn vrouwelijke model, oftewel, over hoe voyeurisme in cultuur wordt getransformeerd. Het is een erotische avonturenfilm waarin het thema de kijker zelf is. De film toont wat La belle noiseuse niet wilde tonen: het ingesloten "Onbekende Meesterwerk". Het is een wandelgang door de beeldwerelden van de schilder die zijn blik op het naakte vrouwelijke model richt. Er zijn associaties mogelijk met schilderijen van Dürer, Marey, Matisse en Seurat, Courbets "Oorsprong van de wereld", Duchamps "L'étant donnés" en vele andere kunstwerken. Die associaties zijn ook als zodanig bedoeld. In de film smelten de artistieke uitdrukkingsvormen van schilderkunst, video- en computerbeelden samen. Ongebruikelijke zienswijzen maken de film tot een avontuur voor de ogen van de kijker.'Het was de bekende kunstcriticus en schrijver John Berger die voor het eerst duidelijk maakte dat naaktportretten, behalve een esthetisch object, ook gewoon een bezit zijn. Als iemand een schilderij met een naakte vrouw koopt, is die daad een manifestatie van een machtsrelatie van de bezitter tot het doek én tot het afgebeelde. Gebruikmakend van een aantal visuele trucs laat Werner Nekes zien dat bij het kijken naar de afbeelding van een naakte vrouw de toeschouwer zelf noodzakelijkerwijs betrokken is.