Deadpan
Een man dreigt te worden verpletterd door de omvallende gevel van een huis. Op wonderbaarlijke wijze ontsnapt hij aan de dood doordat in de gevel, precies op de plek waar hij staat, een raamopening zit (een verwijzing naar de beroemde Buster Keaton-scène). Door de wandvullende projectie en door de specifieke hoeken van waaruit gefilmd is, ondergaat de kijker deze sensatie ook zelf. De maker van Deadpan, Steve McQueen (1969, Londen) kwam er na opleidingen aan het Londense Goldsmith College (waar ook Damien Hirst en Sarah Lucas zaten) en de filmafdeling van de New York University achter dat zijn interesse voornamelijk de formele aspecten van film betrof. Wat kun je doen met de camera, wat voor beeld levert een in de lucht gegooide camera op, wat is het effect van filmen vanuit ongebruikelijke hoeken? Door met de camera te spelen poogt de maker de door hem ervaren starheid van het medium te doorbreken.