De Poolse bruid
De Poolse bruid is een psychologisch drama over de ontluikende liefde tussen een Groningse boer en een Poolse vrouw. Anna, de Poolse vrouw, is onder valse voorwendselen naar Nederland gelokt door twee mannen die haar in een bordeel willen laten werken. Ze weet echter te ontsnappen en wordt bij toeval door een Groningse boer op zijn erf gevonden. De doodsbange en verzwakte vrouw wordt door de zwijgzame boer verzorgd. Hij biedt aan haar terugreis naar Polen te betalen, maar zij wil er voor werken. Wat hem betreft mag ze blijven zo lang ze wil. Langzaam groeien de twee naar elkaar toe en de boer probeert zijn nieuwe kostgangster de schoonheid van en zijn liefde voor het Groninger Hogeland bij te brengen. Een Groninger Hogeland zoals dat werd bezongen door de Groningse bard Ede Staal, wiens lied over zijn geboortestreek scenarioschrijver Kees van der Hulst de inspiratie voor de film leverde.De Poolse bruid maakt deel uit van een serie van vier films die werd gerealiseerd door het Nederlands Fonds voor de Film, de VPRO-televisie en een aantal jonge productiemaatschappijen. Het verbindende thema is het naderende nieuwe millennium. Zie ook: De trip van Teetje, Temmink en ƒ19,99.