Cure
Originele variant op de serial-killer-film. Hoofdpersoon is politierechercheur Takabe (een rol van Koji Yakusho, die op het festival ook in Imamura's The Eel te bewonderen is), die wordt geconfronteerd met een reeks wrede en bizarre moorden: bij de slachtoffers is een groot X-vormig kruis in het lichaam gekerfd. Vreemd genoeg worden de daders elke keer in de nabijheid van het lijk gevonden. Het zijn steeds verschillende daders, vaak verwanten van de slachtoffers, die zich niets meer van hun gruweldaad kunnen herinneren. Samen met psychiater Sakuma zoekt Takabe wanhopig naar motieven. Een onderzoek naar thema's in televisieseries en films levert niets op. Op een dag wordt een vreemde jonge zwerver aangehouden in de nabijheid van weer een X-moord. De zwerver blijkt een gevaarlijk charisma te hebben. Als psychologiestudent heeft hij zich diepgaand beziggehouden met hypnose. Hij verviel in waanzin, maar zijn hypnotische vermogens bleven angstaanjagend groot en hij lijkt nu in staat om iedereen de meest vreselijke dingen te laten doen.Cure is familie van de meest zwarte serie-moordenaarfilms als The Silence of the Lambs van Jonathan Demme en vooral het in- en induistere Seven van David Fincher. Kiyoshi Kurosawa plaatst zijn belangstelling voor het Üverschijnsel van de seriemoordenaar in de context van het naderende millennium en het verdwijnen van wereldomspannende ideologieën. (GjZ)