Cremaster 5
In 1994 begon de New-Yorkse kunstenaar Matthew Barney met een vijfdelig project onder de titel Cremaster. De serie films en het ervan afgeleide sculpturele werk kunnen worden gezien als een work in progress (Cremaster 2 en Cremaster 3 moeten nog uitgebracht worden). In alle gevallen construeert de kunstenaar met zijn uitzonderlijk inventieve beelden een verhaal met verreikende symbolische implicaties.Ook het vijfde deel is weer een continuering van het onderzoek naar de relatie tussen lichaamsfuncties, fysieke actie en sculpturele vorm. Cremaster 5 is gesitueerd in Boedapest (de Staatsopera, de Thermen van Gellert) waar een aantal bijzondere personages een romance in gotische stijl uitbeelden. Barney speelt de rollen van Diva, Tovenaar en Reus, tegenover Ursula Andress in haar rol als 'Queen of Chain'.