Chasing Amy
Chasing Amy is een intelligent geschreven, licht-komische zedenschets over hedendaagse man-vrouwrelaties in de Amerikaanse grote stad. De twee vrienden Holden McNeil en Banky Edwards werken samen aan de avonturen van twee striphelden, Bluntman en Chronic, een strip die in kringen van cartoonfanaten een kleine cultstatus heeft. Op een dag ontmoeten ze de cartooniste Alyssa Jones. Holden is direct weg van haar, maar Alyssa blijkt meer op vrouwen te zijn ingesteld. Ze heeft echter geen bezwaar tegen een zuiver platonische relatie met Holden. Holden komt voor een dilemma te staan. Slechts vriendschap, daar is het hem niet om te doen. Zelfs Banky houdt dat niet voor mogelijk. Maar Holden krijgt Alyssa niet uit zijn 'systeem'. Hoe meer tijd ze samen doorbrengen, des te groter wordt Holdens affectie, en ook Alyssa krijgt gevoelens voor Holden die ze niet had voorzien. Nu komt Banky in de problemen: hij dreigt zijn beste vriend en collega te verliezen. Maar is Holden slechts een vriend? Of spelen er nog andere emoties in hun relatie mee? Het wordt tijd voor diepe zielgraverij. Kevin Smith weet uitstekend het lichtelijk nerdy cartoonisten-milieu te raken in een film die uitmunt in flitsende, ironische en originele dialogen - tevens kenmerken van Smiths aanstekelijke low-budget debuut Clerks. Chasing Amy is echter een aanzienlijk rijkere en rijpere film, zowel in zijn psychologische schets van complexe relaties als op het gebied van de filmtechniek.