The Funeral
De gangsterfamilie Tempio heeft zich verzameld tijdens de rouwdienst voor de jonge, vermoorde Johnny (Vincent Gallo). Dan worden er bloemen gebracht van Spoglia, hun gezworen vijand. Johnny's broers Ray (Christopher Walken) en Chez (Chris Penn) zinnen op wraak. Terwijl het begrafenisritueel vordert, wordt de kijker in de vorm van flashbacks deelgenoot gemaakt van Ray's herinneringen aan familieaffaires, gangstertaferelen en bloedvergieten. Ray is van de broers altijd de sterkste geweest; hij hield iedereen enigszins in het gareel. Chez is één bundel wispelturigheid, hij is gevoelig en geneigd tot explosieve woede. Hun echtgenotes, Jeanette (Annabella Sciorra) en Clara (Isabella Rossellini), maken zich ongerust over de voortdurende dreiging van geweld die hun boven het hoofd hangt. Het is echter Johnny die de meeste ellende veroorzaakt. Hij is slim en idealistisch, voelt zich aangetrokken tot het communisme en ziet de betrokkenheid van zijn familie met de vakbonden als een nobele zaak. Maar Johnny komt er al snel achter dat beide werelden niet vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan.Bezoekers van het festival in Rotterdam hebben inmiddels volop kunnen genieten van Ferrara's oeuvre, dat zich kenmerkt door morele ambiguïteit, geweld en een nadruk op de innerlijke en uiterlijke schaduwzijden van het menselijke bestaan. The Funeral is een logisch vervolg binnen dit oeuvre, en een van Ferrara's beste films. Geholpen door een schitterende cast exploreert hij de zelfdestructieve kanten van de Cosa Nostra.