Real Life
Bijna een decennium voordat reality tv groteske vormen zou gaan aannemen, maakte schrijver/regisseur/komediant Albert Brooks een hilarische persiflage op dit verschijnsel. Brooks speelt een messiaanse cineast die een grote commerciële film denkt te kunnen maken door de cinéma vérité op de spits te drijven. In een doorsnee Amerikaans plaatsje filmt hij vierentwintig uur per dag een zorgvuldig geselecteerd doorsnee gezin. In het huis van de beklagenswaardige familie heeft de overambitieuze filmmaker overal camera's laten installeren: de overvallen gezinsleden worden bij al hun handelingen gevolgd door cameramensen. Deze zijn uitgerust met in helmen gebouwde camera's (zogenaamd van Nederlandse makelij) en sluipen permanent om hun slachtoffers heen. In de gedaante van een burleske komedie levert Brooks een venijnige kritiek op de zogenaamde vérité-werkwijze in film en op televisie. (GjZ)