Quand les étoiles rencontrent la mer
Kapila wordt geboren op de dag van een zonsverduistering, een 'zichtbare disharmonie van de hemel'. Volgens traditie in Madagascar bezitten kinderen die onder dergelijke omstandigheden worden geboren grote en gevaarlijke krachten. Als test moet Kapila een nacht doorbrengen tussen het vee. Hij overleeft dit, maar niet door eigen toedoen. Een kinderloze jonge vrouw redt Kapila, waarmee ze voor altijd zijn lot verandert. Kapila blijft verlamd aan een been (de naam 'Kapila' betekent zoiets als 'manke') en wordt gezien als een soort outcast. De jonge vrouw adopteert hem en neemt hem mee naar de grote stad, waar hij wordt geconfronteerd met de harde en gewelddadige kanten van de armoede. Als zijn enige vriend wordt doodgeslagen groeit hij verder op zonder vrienden. Eenmaal volwassen geworden realiseert Kapila zich dat hij over geheime krachten beschikt die hij niet kan beheersen. Nadat zijn adoptiemoeder is overleden, onderneemt hij een reis die hem naar zijn vader en naar zijn geboortedorp voert.Quand les étoiles rencontrent la mer is een mythologische fabel, geïnspireerd op de legendes van Madagascar. Rajaonarivelo heeft een krachtig en verbluffend mooi gefilmd verhaal neergezet, waarin zowel het grootse platteland van Madagascar als de gammele straatjes van de hoofdstad Antananarivo een plaats krijgen. Rajaonarivelo bekleedt een sleutelpositie in de Madagaskische cinema: in 1988 maakte hij de allereerste lange speelfilm van dat land, Tabataba.