Hard Core Logo
Hard Core Logo is een rockumentary: een mockumentary over een rock 'n roll-band op tournee. Bruce McDonald zelf noemde zijn film 'het gemene kleine broertje' van This is Spinal Tap (zie aldaar). Dat klopt, maar het is ook te bescheiden. Hard Core Logo is een moderne punk-variant op de klassieke rock-satire Spinal Tap, Logo is de Tap van onze tijd. De punkgroep die wordt gevolgd werd voor de film in het leven geroepen. De band zou ooit aan interne twisten ten onder zijn gegaan, en wordt nu voor een benefietconcert tijdelijk gereanimeerd. De bandleden willen geld bij elkaar spelen voor hun vroegere punkmentor Bucky Haigh die tijdens een schietpartij gewond zou zijn geraakt. Het als eenmalig bedoelde concert slaat zo aan dat de groep besluit zich te herenigen en op tournee te gaan. Die tournee door provinciale uithoeken van West-Canada wordt een treurige en catastrofale onderneming. Voor de oudere punkers gaan de jaren tellen en bovendien heeft het leven van een versleten rockgroep on the road weinig glans. In de provincie bezoeken ze ook hun oude kompaan Haigh, die helemaal nooit gewond blijkt te zijn geweest. Ook al fake.Het verhaal van de film is ontleend aan een boek waarin Michael Turner de wederwaardigheden van de punkscene van zijn woonplaats Vancouver vastlegde. De kwaliteit van de film schuilt voor een belangrijk deel in de inventiviteit en het plezier waarmee sfeer, gewoonten en gebruiken van ouder wordende punkers zijn gereconstrueerd. Het is een bijtende, maar ook liefdevolle satire. (GjZ)