'Ross McElwee documenteert zijn eigen leven zoals ook een amateur dat zou kunnen doen, maar het verschil is dat McElwee filmmaker is, en dat hij het leven van een filmmaker vastlegt met een professionele 16mm camera.' Zo werd filmmaker Ross McElwee in 1994 op het festival als 'Home Movie Master' geïntroduceerd. We zijn inmiddels een paar jaar verder, en McElwee heeft zojuist een zoontje gekregen. In zijn nieuwste film maakt McElwee, wiens voice-over doorlopend de beelden begeleidt, zich zorgen over de constante stroom akelig nieuws die het 6-uur journaal brengt: branden, orkanen, moorden... Hij vraagt zich af in welke wereld hij leeft, en in welke wereld zijn zoontje moet opgroeien. Als hij stuit op een nieuwsbericht over een orkaan die een eiland in de buurt van South Carolina verwoest heeft, besluit hij een kennis die daar woont, Sharleen, op te gaan zoeken. Gelukkig is ze ongedeerd. Zo neemt McElwee steeds een ander nieuwsbericht als aanleiding om de betrokken mensen op te zoeken en de tragedies tot een iets grijpbaarder vorm terug te brengen, iets wat de ultrakorte, voorgevormde televisieberichten niet kunnen of willen. Met deze en andere slices of life probeert Ross McElwee op fascinerende wijze betekenis te verlenen aan een chaotisch, door (media)geweld geteisterd Amerika. Hij doorspekt zijn reis met grappige momenten, zoals de scène waarin een televisieploeg hem thuis komt filmen en McElwee hen, gewapend met zijn eigen camera, pareert.