To Vlemma tou Odyssea
A (een rol van Harvey Keitel) is een in Amerika werkzame Griekse filmmaker die na een afwezigheid van 35 jaar terugkeert naar zijn geboorteplaats Ptolemaïs, ogenschijnlijk voor een vertoning van zijn nieuwste film. De ware reden van zijn terugkomst is dat hij een documentaire wil maken over de gebroeders Manakias, twee cineasten die in de beginperiode van de cinema het dagelijks leven in de Balkan filmden, zonder op etnische, religieuze of nationale grenzen te letten. A heeft begrepen dat drie van hun verloren gewaande filmrollen zich in het filmarchief van Sarajevo bevinden, en is vastbesloten deze te achterhalen. Op zijn reis door de Balkan - van Griekenland, Albanië, Macedonië, Roemenië, Servië tot Bosnië - bezoekt hij ook zijn persoonlijke verleden en ontmoet hij een diversiteit aan personages, onder wie verschillende incarnaties van dezelfde vrouw, van wie hij houdt en die hij telkens opnieuw verliest. To Vlemma tou Odyssea (de blik van Odysseus) is wellicht Angelopoulos' meest autobiografische en hedendaagse film. De protagonist begeeft zich, net als Odysseus, op een zowel fysieke als geestelijke reis, waarvan hij het einde niet kent. Angelopoulos gebruikt zijn alter ego A om de bronnen van het Bosnische conflict te achterhalen en de wreedheden te veroordelen. De film is prachtig gefotografeerd en kent een aantal memorabele scènes, waaronder die van een gigantisch Lenin-beeld dat per boot over de Donau wordt vervoerd.