Soul in the Hole
De documentaire Soul in the Hole speelt zich af op de Newyorkse pleinen waar het straat-basketbal hoogtij viert. Een team met de naam Kenny's Kings, hun opmerkelijke coach en hun sterspeler worden gedurende een lange hete zomer gevolgd op de asfalt-speelvelden van Brooklyn. Kenny Jones, de coach, heeft het neusje van de zalm op het gebied van jong basketbaltalent verzameld. Tijdens legendarische straattoernooien als Soul in the Hole, It's a Fila Thang en Lafayette Gardens klimt zijn team langzaam omhoog en verslaat de oudere, meer gevestigde teams. Deze zomer zijn zij het te kloppen team. Ed 'Booger' Smith, hun steraanvaller, is op achttienjarige leeftijd al een straatlegende. Drie jaar eerder werd Booger door zijn moeder het huis uitgegooid. Hij verscheen bij Kenny aan de deur, want hij kon nergens anders terecht. Soul in the Hole concentreert zich op hun buitengewone relatie, nadat Kenny Booger van de straat heeft gehaald, en zoiets als zijn surrogaat-vader wordt. Basketbal is de Newyorkse straatsport bij uitstek. Het spel wordt gespeeld op elk schoolplein. De film is er op uit de levendige subcultuur van de sport te doorgronden. De uiteindelijke film, zo benadrukken regisseuse Danielle Gardner en producente Lilibet Foster, is het resultaat van de mensen die zij hebben ontmoet en met wie ze gedurende de voorbereidende perioden en de draaidagen bevriend zijn geraakt.