Playback
Op uitnodiging van het Nederlands Filmmuseum (NFM) leidde filmmaker en essayist Hartmut Bitomsky in de eerste weken van 1995 een workshop over de oudste non-fictiefilms (periode 1910-1920) uit de op dit gebied uitzonderlijk rijke collectie van het museum. Als work in progress vond tijdens het vorige Rotterdamse festival een theatrale presentatie plaats van de voorlopige resultaten van de workshop. De workshop, die in feite het karakter had van een soort master class met een select gezelschap van critici, filmmakers en conservators, werd door leerlingen van de Nederlandse Film en Televisie Academie (NFTVA) op video vastgelegd. Uit ruim zestig uur videomateriaal sneedt Bitomsky een videofilm die niet alleen een blik achter de schermen van de workshop geeft, maar tevens een filmisch betoog vormt over het kijken naar historisch filmmateriaal. In zekere zin documenteert dit video-essay de unieke conserveringspolitiek van het NFM die gedurende het afgelopen decennium is ontwikkeld door de filmmakers/conservators Eric de Kuyper en Peter Delpeut (de laatste nam ook deel aan de workshop). In de videofilm is een opvallende rol weggelegd voor filmcriticus, filmmaker en voormalig programma-adviseur van dit festival Mart Dominicus. De altijd met humor geventileerde en principieel anti-intellectualistische inzichten van Dominicus worden door de meer cerebrale, erudiete, maar ook immer gepassioneerde Bitomsky liefdevol geconfronteerd met een meer beschouwelijke benadering. Daarnaast bevat dit essay op video vele fraaie fragmenten uit de in de workshop behandelde films.