Xime
Het is 1963. In het dorpje Xime heerst optimisme, want men verwacht alom een overvloedige rijstoogst. Toch is de weduwnaar Iala, vader van Raul en Bedan, bezorgd. De koloniale autoriteiten zijn op zoek naar Raul, die in Bissau voor het priesterschap studeert. Bedan, de jongste zoon, daagt het gezag uit, pest alles en iedereen en wordt verliefd op de verloofde van zijn vader. Het zijn zware tijden voor vader Iala. Wanneer het tijd is voor Bedans initiatie, wordt dit ritueel ruw onderbroken door een groep soldaten. schetst de moeilijke overgangsfase van een door Portugal gekoloniseerd land naar een eigen democratie ! de onafhankelijkheidsoorlog vond tussen 1962 en 1974 plaats.