Riget
Een lange film, oorspronkelijk gemaakt als een vierdelige televisieserie, die alles in zich heeft om cultstatus te verwerven; om de Deense Twin Peaks te worden. Het is een grillige satire op de soap-series die zich afspelen in ziekenhuizen, doorspekt met horror-elementen. De beelden zijn bewust morsige en ongepolijste video-opnamen. Het moderne spookverhaal speelt zich af in een kolossaal Deens staatsziekenhuis Het Koninkrijk (voor Martin: The Kingdom), dat ook in werkelijkheid zo heet. Een instituut dat symbool staat voor de zuiver rationele medische wetenschap. Juist in deze instelling waar ieder bijgeloof is uitgebannen laat Von Trier de geest uit de fles. Als in een echte soap-serie volgt Von Trier een reeks personages in hun meer en meer onwaarschijnlijke verwikkelingen. Von Trier liet zich ook inspireren door een televisieserie die hij kende uit zijn jeugd, het van oorsprong Franse Belphegor.