Once Were Warriors
Het Nieuwzeelandse rauwe familiedrama was het afgelopen jaar in eigen land een kassucces dat zich kon meten met Jurassic Park ! beslist mede dankzij de actiescènes, de opwindende soundtrack en de aandacht voor de exotische en mystieke cultuur van de Maori's. Het 18-jarige huwelijk van Beth en Jake is vrij monotoon geweest. Terwijl Jake zich bezatte, bleef Beth thuis achter met de vijf kinderen. Jake is het type man met een soort dierlijke aantrekkingskracht en voor zijn drinkebroers is hij de kerel die nooit een gevecht verliest. Hij is werkloos en geeft al zijn weinige geld uit in de bar. Zijn opvliegend karakter heeft hem vervreemd van zijn kinderen, die hem verachten omdat hij vele malen hun moeder heeft geslagen. Zijn gewelddadige levensstijl begint langzaam zijn tol te eisen.