Les silences du palais
De 25-jarige Alia werkt als zangeres op een saaie bruiloft als ze verneemt dat Prins Sid'Ali is overleden. Het nieuws brengt Alia, die in zijn paleis opgroeide, terug naar het verleden. Ze bezoekt het paleis waar ze haar jeugd doorbracht en waar haar moeder bediende was. Terwijl ze door de verlaten gangen zwerft, beleven we door haar kinderogen de wereld van vrouwen die in het paleis in veredelde slavernij leefden, terwijl daarbuiten gevochten werd tegen koloniale onderdrukking. In haar herinneringen ontmoeten we de dappere moeder van Alia, die haar beschermde tegen de verholen begeerte van de prins, en beleven we Alia's pijnlijke en stille zoektocht naar de identiteit van haar vader.
Een emotionele en gelaagde vertelling; een aanklacht die de situatie van vrouwen van de latere generatie weerspiegelt. Tlatli won met de film de prijs voor beste debuut in Cannes in 1994. Recentelijk, na de Tunesische revolutie, was ze korte tijd minister van cultuur.