Faust
Jan Svankmajer heeft een grote reputatie opgebouwd met zijn bizarre en surrealistische korte animatiefilms. Zijn kennis en ervaring heeft hij nu ingezet bij het vervaardigen van een unieke lange speelfilm waarin zijn animatiekunst wordt gecombineerd met door acteurs gespeelde scènes. De Faust van Svankmajer is letterlijk een man van de straat: zomaar iemand in het hedendaagse Praag. Deze man krijgt een mysterieuze plattegrond uitgereikt. De man besluit de lijnen op de kaart te volgen en hij komt terecht in de kelder van een bouwvallig huis. Hier vindt hij een verlaten kleedkamer van een theater en een beduimelde versie van Goethe's Faust. De man trekt het kostuum van Faust aan, leest de openingspassage van het boek en verdwijnt vervolgens in een duivelse wereld. In die wereld 'ondergaat' de man vele varianten op het Faust- verhaal, van primitieve middeleeuwse poppenspelen tot de opera van Gounod. Als alle Fausten verkoopt ook hij zijn ziel aan Lucifer/Mephisto/de duivel. In dit geval in ruil voor vierentwintig plezierig te leven jaren. De diverse werelden die Faust bezoekt zijn door Svankmajer vormgegeven met evenzovele verbluffende animatietechnieken.