Death and the Maiden
Roman Polanski maakte van Ariel Dorfmans succesvolle toneelstuk Death and the Maiden een aangrijpende, psychologische thriller. Op een stormachtige avond arriveert de succesvolle advocaat Gerardo drijfnat en uitgeput in zijn afgelegen strandhuis. Hij had autopech, een lekke band, maar geluk dat een voorbijganger hem te hulp schoot. Gerardo's mooie vrouw Paulina begroet hem op haar gebruikelijke cynische wijze. Vijftien jaar eerder is zij door een militaire junta opgepakt, verkracht en gemarteld. Zij heeft die ervaringen nooit verwerkt en leeft op de rand van hysterie, in voortdurende angst. Paulina's verleden was voor het echtpaar altijd een gespreksonderwerp dat vermeden werd. Tot deze nacht. Want als de vreemdeling, Dr. Miranda, langskomt om Gerardo's lekke band af te geven, herkent de panische Paulina zijn stem: hij was jaren geleden haar verkrachter. Als ze zichzelf weer onder controle krijgt, beschuldigt ze hem en bindt ze hem vast op een stoel. Ze dwingt haar man de verdediging van Dr. Miranda op zich te nemen in een proces dat moet beslissen over het leven van haar verkrachter.