Treasure island
Stijlvolle gangsterfilm met als plaats van handeling de moderne miljoenenstad Taipei, een wereldstad met een georgani¡seerde misdaad van mondiale omvang. De verschillen tussen arm en rijk zijn er enorm en het geweld heeft navenante vormen aangenomen. Tegen deze hedendaagse realistische achtergrond situeerde de jonge regisseur Chen Kuo-Fu zijn romantisch verhaal.De jonge hoofdpersoon Fong komt uit de provincie en probeert in de grote stad een bestaan op te bouwen. Hij heeft een baantje bij een van de grote glamorous uitgaansgelegenheden van de stad en behalve een paar goede vrienden ook een vriendin. Een toevallige ontmoeting doet hem echter in het gevaarlijkere stadsleven belanden. Als hij in een café schuilt voor de regen ontmoet hij de mooie en mysterieuze Tan. Wanneer zij weg is, ziet Fong dat ze haar dagboek vergeten is. Hij doet alle moge¡lijke moeite om haar op te sporen en het dagboek terug te kun¡nen geven en raakt tijdens die speurtocht verwikkeld in een uiterst gewelddadig netwerk van gangsters. Fong raakt meer en meer geobsedeerd door de mooie en ongelukkige Tan, die de spe¡elbal blijkt te zijn van een machtige en meedogenloze misdaad¡magnaat. Uiteindelijk worden Fong en zijn vrienden meegezogen in een plotselinge en hevige storm van geweld, waarin zelfs de aanstichters van dat geweld zich niet kunnen handhaven.Met Treasure island heeft Chen een moderne variant gemaakt op een aloude genrefilm. Wat Chicago was voor de gangsterfilms uit de jaren dertig en veertig is het hedendaagse Taipei voor Treasure island.