The story of Xinghua
Klassiek gefilmd liefdesdrama dat speelt in een bergdorp in het noorden van China. Het draait om het verval van waarden nu de economie zich liberaliseert en particulier ondernemer¡schap geen vies begrip meer is. Deze boodschap zit verpakt in een fraai allegorisch melodrama met een feministisch tintje. De afbraak van een stuk van de Chinese muur en een daarbij behorende tempel symboliseert hier de kwade kanten van de maatschappelijke veranderingen.Kruidenier Wanglai bedriegt zijn klanten en is in het bezit van een licentie om de stenen van de Chinese muur te verkopen. Hij leidt de vernietiging van de tempel om een legendarische schat te kunnen opgraven die erin verstopt is. Hij mishandelt zijn vrouw, Xinghua, omdat zij hem geen zoon schenkt; zij wordt niet zwanger en wijst zijn seksuele avances steeds vaker af.De vrouw wordt verliefd op een jongeman die blijkt geeft van ethisch besef door met liefde voor het milieu een plantage met bomen in de woestijn aan te leggen. Maar als de geheime liefde uitmondt in zwangerschap, blijkt de constructieve jongeman Wanglais visie op de rol van de vrouw te delen. Ten slotte neemt Xinghua haar lot in eigen handen.