The blue kite
Ontroerende familiegeschiedenis, verteld tegen de ach¡terÜgrond van de politieke verwikkelingen in China in de jaren vijftig en zestig + + vanaf 1953, het jaar dat Stalin stierf, tot en met 1966, het jaar dat de Culturele Revolutie werd geproclameerd.Door de ogen en herinneringen van het jongetje Tietou wordt teruggekeken naar twintig bewogen jaren. Zijn vader verdwijnt, als Tietou nog heel jong is, in een werkkamp. Zijn moeder Üwordt in deze periode tot driemaal toe weduwe. Alle familiele¡den en vrienden die aan het begin van de film zijn voorge¡Üsteld, worden in de loop van de vertelling door de wrede man¡gel van de communistische geschiedenis gehaald.Het verhaal van de jonge Tietou beweegt zich op menig verboden terrein. De produktie van de film is dan ook niet zonder hindernissen verlopen. De verwijzingen naar historische politieke gebeurtenissen maakten dat de autoriteiten eerst veranderingen eisten in het scenario en vervolgens na het draaien de afwerking van de film een jaar lang ophielden.Tian is er vooral in geslaagd met veel gevoel voor authentieke details te verbeelden hoe diep de Culturele Revolutie ingreep in het dagelijkse leven van de Chinezen. Een van de belang¡Ürijkste overwegingen voor Tian om The blue kite te maken was zijn respect voor het lijden van de generatie van zijn ouders.