Temptation of a monk
Met Temptation of a monk is Clara Law erin geslaagd twee genres in één film te verenigen. Naast een proeve van het contemplatieve en artistieke genre, heeft Law met deze film ook een groots opgezette actiefilm gemaakt, die zich afspeelt in de tijd van de Tang-dynastie. Waarmee Law, meesteres van het intieme hedendaagse drama (zoals het vorig jaar in Rotterdam vertoonde Autumn moon), bewijst dat ze ook het grote filmische gebaar beheerst.Het verhaal is gebaseerd op een boek van de in Hongkong populaire schrijfster Lilian Lee, die ook meeschreef aan het scenario. Als de oude keizer op sterven ligt, ontbrandt er een strijd om de opvolging tussen twee broers. De keizerlijke generaal Shi is een ondergeschikte van een van de twee broers, maar hij acht zijn eigen heer incompetent om het rijk te besturen. Om onnodig bloedvergieten te voorkomen loopt hij over naar de andere partij. Zijn voormalige heer wordt vervolgens vermoord.Uit wroeging over zijn verraad neemt Shi afscheid van de door hem geliefde prinses (een rol van Joan Chen, die hiermee na vele Amerikaanse films weer terugkeert in een Chinese) en hij moet vluchten voor zijn collega-generaal Huo. Na vele omzwervingen en spectaculaire actiescènes (met gestileerde gevechtscènes in slow motion, als in de westerns van Peckinpah) vindt hij onderdak in een arm klooster. Shi heeft dan al de zelfmoord van zijn moeder en de moord op Scarlet moeten meemaken en hij neemt het besluit monnik te worden en zich te wijden aan meditatie, maar zijn verleden blijft hem achtervolgen. De dood verschijnt hem in de gedaante van Scarlet en generaal Huo heeft zijn jacht op Shi nog niet opgegeven.