King Chau and Lady Yu
Bawang Bieji (Farewell to my concubine) van Chen Kaige heeft terecht internationaal veel aandacht getrokken. De film speelt zich af binnen de traditionele Chinese Opera van Peking. Met veel verve en overtuigingskracht wordt het operamilieu tot leven geroepen en getoond hoe de kunst zich steeds opnieuw moest aanpassen aan weer andere heersers. De overweldigende belangstelling voor de film van Chen heeft in Hongkong de herinnering aan een eerdere filmversie van hetzelfde verhaal wakker gemaakt.Ruim twaalf jaar voor Chen verfilmde de toen zeer jonge televisieregisseur Alex Law het door Lik Bik Wah geschreven verhaal waarop ook Chen zich zou baseren. Law had toen hij zijn versie maakte nog betrekkelijk weinig ervaring en hij had voor deze voor de televisie gemaakte film slechts de beschikking over een bescheiden budget. Uiteraard zijn daardoor de operascènes veel minder spectaculair dan bij de zoveel duurdere produktie van Chen. Maar het was niet alleen het geld waardoor de versie van Law veel soberder uitviel dan die van Chen. De debuterende Law manifesteert zich hier als een talentvol en smaakvol regisseur die heel andere accenten in het verhaal aanbrengt dan Chen. Chen legt veel nadruk op het enorme contrast tussen de kunstmatige glitterwereld van de opera en de harde historische en politieke realiteit buiten de androgyne glamour van het Chinese theater. Law legt de nadruk op het eenvoudige en mooie verhaal van een zich over decennia uitstrekkende vriendschap tussen een speler van mannen- en een speler van vrouwenrollen, Ching Dear-Yi en Shao-Lo.